cloud

Školní poradenské pracoviště

Img

Školní poradenské pracoviště poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, zákonným zástupcům a pedagogům, a to bezplatně. Obsah poradenských služeb je v souladu s platnou legislativou dle vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, a dle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
K hlavním cílům patří iniciování aktivit vedoucích ke zlepšení školního klimatu, primární prevence v oblasti školní neúspěšnosti a rizikového chování a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich budoucí směřování po ukončení školní povinné docházky.
Školní poradenské pracoviště úzce spolupracuje se školským poradenským zařízením, které je součástí školy.

Aktivity školního poradenského pracoviště zajišťují:

  • výchovný poradce
  • školní metodik prevence
  • speciální pedagog
  • kariérový poradce

Psychologické služby v případě potřeby zajišťuji PhDr. Mgr. Petra Průchová, pracovnice Speciálně pedagogického centra.

Činnost výchovného poradce

Do hlavní pracovní náplně výchovného poradce patří:

  • organizace výchovných a preventivních akcí pro žáky (besedy, exkurze, přednášky apod.),
  • vyhledávání žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžaduje zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky,
  • evidence neomluvené absence žáků,
  • řešení závažných přestupků proti školnímu řádu,
  • poskytování konzultace žákům, rodičům i kolegům k problémům spojeným s nekázní žáků a neplnění školních povinností.
Činnost školního metodika prevence

Do hlavní pracovní náplně školního metodika prevence patří:

  • koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy, realizace a koordinace aktivit zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, agresivity a dalších sociálně patologických jevů,
  • monitorování sociálně patologických jevů či jejich rizika,
  • sběr a vyhodnocení sociometrie,
  • spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole,
  • metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy),
  • zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy,
  • kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů,
  • vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření,
  • koordinace spolupráce školy s Policií ČR, krizovými centry, kurátory a dalšími odborníky,
  • spolupráce při zajišťování besed, přednášek a aktivit pro třídní kolektivy,
  • poskytování informačních a metodických materiálů,
  • aktivní spolupráce s rodinou v případě krizové intervence.
Činnost školního speciálního pedagoga

Naše školské zařízení disponuje speciálními pedagogy ve všech třídách.

Do hlavní pracovní náplně speciálního pedagoga patří:

  • provádění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti: reedukační, kompenzační, stimulační, která vychází z individuálních potřeb žáka
  • participace na přípravě zápisu a účast na zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání,
  • diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb (shromažďování údajů o žákovi, včetně osobní a rodinné anamnézy, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení),
  • konzultace s pedagogy, vytváření strategií práce s konkrétními žáky,
  • participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci učiteli, s vedením školy, s SPC příp. PPP, se zákonnými zástupci žáka a se žákem),
  • průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav,
  • úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek, didaktických a diagnostických materiálů,
  • speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce,
  • zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka (se zákonným zástupcem),
  • spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky,
  • vedení databáze a dokumentace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Činnost školního kariérového poradce

Kariérový poradce prostřednictvím kariérových technik, metod a postupů poskytuje poradenské služby, jejichž cílem je pomáhat a podporovat žáky při rozhodování v otázkách vzdělávání, profesní přípravy, volby střední školy či zaměstnání.
Hlavním úkolem kariérového poradce ve škole je vést žáky k samostatnosti a odpovědnosti za vlastní rozhodování o vzdělávací a profesní dráze. Intervence, které kariérový poradce žákům poskytuje, mají rozvíjet jejich schopnosti pro samostatné řízení jejich vlastní kariéry.
Kariérový poradce pracuje s žáky jak individuálně, tak skupinově, spolupracuje s dalšími členy ŠPP, ostatními učiteli, vedením školy, externími subjekty a organizacemi na trhu práce.

Hlavní pracovní náplň kariérového poradce:

  • zaměřuje se na potřeby jednotlivých žáků týkající se jejich dalšího směřování a následného uplatnění na trhu práce,
  • zaměřuje se na pomoc žákům, jejich zákonným zástupcům při volbě střední školy a povolání,
  • zaměřuje se na profesní orientaci žáků,
  • zaměřuje se na metodickou pomoc třídních učitelů v oblasti kariérového poradenství,
  • zaměřuje se na informování žáků i jejich zákonných zástupců v oblasti pracovního trhu a predikce jeho vývoje,
  • zaměřuje se na individuální šetření k volbě studia a povolání, na individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s ostatními členy ŠPP a třídními učiteli,
  • zaměřuje se na poradenství zákonným zástupcům s ohledem na jejich očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídními učiteli a výchovnou poradkyní,
  • zaměřuje se na spolupráci se školskými poradenskými zařízeními, středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
  • zaměřuje se na zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích Úřadu práce ČR, poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek,
  • koordinuje aktivity napříč vyučovacími předměty, snaží se o provázanost výuky v jednotlivých předmětech se světem práce a s reálnými situacemi z běžného života,
  • podílí se na přípravě programu exkurzí do firem či organizací úspěšných na trhu práce,
  • sebevzdělává se v oblasti kariérového poradenství, sleduje možnosti studia na středních školách, aktuální trendy na trhu práce,
  • zajišťuje distribuci Atlasů školství,
  • pomáhá s vyplňováním přihlášek na střední školy, provádí jejich kontrolu a připomíná jejich včasné odeslání,
  • sleduje umístění žáků, pomáhá s případným odvolacím řízením, hledá možnosti pro neúspěšné žáky při přijímacím řízení,
  • zpracovává evidenci žáků přijatých ke studiu na střední školu, sepisuje zprávu pro vedení školy a připravuje podklady pro výroční zprávu za oblast kariérového poradenství.

Pracovníci školního poradenského pracoviště

Školní speciální pedagog:

Školní výchovný poradce a metodik prevence:

Školní kariérový poradce: